Sinds jaar en dag ben ik een grote fan van Runkeeper. Alle sportactiviteiten worden sinds september 2010 daar opgeslagen en op die manier krijg ik een mooi overzicht van waar ik mijn calorieën aan verbrand. Tot voor kort was dit de ideale tool voor mij, want mijn verwachtingen lagen laag.

Toen ik net mijn fiets had, kocht ik een maandabonnement op Runkeeper Elite en hoopte om zo meer data uit mijn ritten te halen. Helaas. Ik had het moeten weten want de naam zegt al genoeg. Runkeeper. De app is ideaal voor lopers, maar fietsers halen er in mijn ogen maar weinig meerwaarde uit.

Een tweetal weken geleden kreeg ik de opmerking op twitter waarom ik niet eens Strava ging gebruiken om mijn ritten te loggen. Ik had een tijd terug al een account gemaakt, maar nooit actief iets mee gedaan, dus ik logde in, snuisterde in de instellingen en besloot om de eerst volgende rit maar eens met Strava te loggen.

En zo geschiedde.. Ik werd fan van Strava! Althans wat betreft de data over mijn ritten. Andere activiteiten, zoals crosstrainer-sessies, kan je manueel toevoegen, maar bieden geen meerwaarde aan je workouts.

Strava

Voordelen:

  • Privacy instellingen: bij Strava is het mogelijk om gedeeltes van je route weg te stoppen voor uw volgers. Dit kan interessant zijn om bijvoorbeeld de locatie van uw woonst weg te steken. Je kan dit vinden bij “Instellingen” -> “Privacy”
  • Strava herkent automatisch met wie je gesport hebt.
  • Segmenten: bepaalde stukken van jouw rit worden opgesplitst in segmenten en je kan jouw tijd vergelijken met andere fietsers, wat het competitief maakt
  • Gamification: Elke maand zijn er verschillende badges die je kan verdienen. Deze maand was er bijvoorbeeld de #myHour badge, waarbij je verwacht werd minstens een uur aan een stuk te fietsen om Wiggins te steunen bij het breken van record. #myHour
  • Fietsclubs: Je kan samen met vrienden of collega’s een club oprichten waar je dan ritten, beklimmingen, … kan vergelijken en om op die manier elkaar weer uit te dagen bij de volgende rit een tandje bij te steken.
  • De app pauzeert automatisch als hij merkt dat je stilstaat.
  • Heatmaps: Dit is een kaart die weergeeft waar je overal hebt gefietst aan de hand van kleuren. Hoe donkerder de kleur, hoe vaker je dat stuk gefietst hebt.heatmap

Nadelen:

  • Je kan geen routes importeren (zonder omwegen).
  • Andere activiteiten, zoals de crosstrainer-sessies, worden wat naar achter geschoven.
  • Je kan je snelheid niet zien in de app, enkel gemiddelde snelheid.

Runkeeper

Voordelen:

  • Qua logging is elke activiteit gelijk.Crosstrainer
  • Back to the basics, bij Runkeeper gaat het vooral om het loggen van je activiteiten.

Nadelen

  • Trainingen zijn enkel voor lopers.
  • Privacy: je woonst wegsteken op Runkeeper is niet mogelijk. Dus als je wilt dat volgers niet weten waar je woont: pas beginnen tracken eens je van huis bent.
  • Runkeeper Elite is duurder dan Strava Premium.
  • Weinig stimuleren om nog een extra tandje bij te steken.
  • Weinig interactie met anderen.
  • Ook bij Runkeeper is het, zonder omwegen, onmogelijk om een route te importeren van een andere applicatie.

Dit zijn wat mij betreft de grootste voor- en nadelen van beide applicaties. Ben ik er volgens jou nog vergeten?

NOTE: Ik heb beide applicaties vergeleken vanuit het standpunt van een fietser.